دیدید که گاهی پدر و مادرها قاشق پر از غذا را به هواپیمایی تشبیه میکنند تا کودکشان غذایش را بخورد. یا دیدهاید که در خیلی از کتابهای آموزشی مباحث با شکلی از بازی طراحی میشوند تا افراد عمیقتر یادبگیرند. یا حتما تجربه این را داشتهاید که مجموعهای بروشوری به شما میدهد که میتوانید با بردن آن به مجموعه تخفیف بگیرید و یا اعتبار دریافت کنید. تمام این نمونهها روشهایی از افزایش تعامل مخاطب با هدف نهایی شما. در فضای کسبوکار به این شیوه گیمیفیکیشن میگویند که یعنی وارد کردن تفکرات، مکانیزم، روش و فنون بازی به فعالیتهایی که اصولاً بازی نیستند.
تعریف گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازیسازی، تکنیکی است که با استفاده از عناصر و مکانیزمهای بازی در زمینههایی که ماهیت بازی ندارند، مانند آموزش، بازاریابی و محیط کار، به منظور افزایش انگیزه و تعامل کاربران و رسیدن به اهداف مورد نظر است.
برایان بورک (Brian Burke)، یکی از نویسندگان کتاب Gamify میگوید:
گیمیفیکیشن استفاده از ابزارها و مکانیزمهای بازی و اصول طراحی تجربه با هدف درگیر کردن دیجیتالی افراد و برانگیختن آنها در راستای دستیابی به اهدافشان است.گیب زیکرمن در کتاب Gamification by Design با تأکید بر تنوع تعریفهای گیمیفیکیشن میگوید:
گیمیفیکیشن بهکارگیری تفکر بازیمحور و ابزارها و مکانیزمهای بازی برای درگیر کردن کاربران و حل مسائل است.
اهمیت و ضرورت گیمیفیکیشن در دنیای امروز
فضای پر رقابت کسبوکارهای امروز این نیاز را ایجاد میکند که با شیوههای نوین مخاطب را درگیر محصولات و اهداف خود کنیم. در این دوره زمانی کاربران انتخابهای مختلفی دارند و ایجاد یک تجربه منحصر به فرد اهمیت زیادی دارد. گیمیفیکیشن یکی از بهترین راههای تعامل با مخاطب است که میتواند خیلی ساده اتفاق بیفتد. میتوان گفت به صورت کلی گیمیفیکیشن مزیتهای زیر را برایتان ایجاد میکند:
- تعامل بهتر کاربر با محصول
- بهبود حفظ اطلاعات
- بهبود نرخ تبدیل
- افزایش وفاداری کاربر به برند
کاربرد اصلی گیمیفیکیشن ترغیب افراد به حل مسئله، چالش یا انجام موثرتر اقدام موردنظر و بهطور کلی درگیر کردن بیشتر افراد با موقعیت و فعالیت است. گیمیفیکیشن از تمایل ذاتی انسانها به بازی، حل مسئله و سرگرمی استفاده میکند تا فعالیتهای روتین و خستهکننده زندگی را در قالب چالشها و مسائلی جذاب و سرگرمکننده به افراد نشان دهد.
تاریخچه گیمیفیکیشن
با رشد سریع اینترنت در دهه ۱۹۹۰ و روی کار آمدن بازاریابی اینترنتی ابزارهای آنلاین مختلفی در اختیار مدیران بازاریابی قرار گرفت و شکل ارتباطات با مشتری متحول شد. واژهٔ گیمیفیکیشن نخستین بار در سال ۲۰۰۲ توسط نیک پلینگ مشاور انگلیسی ساخته شد و که برای توصیف استفاده از طراحی رابط کاربری بازی گونه برای لذت بخش کردن و تسریع معاملات الکترونیکی به کار میرفت. از نظر پلینگ، گیمیفیکیشن فقط به سخت افزار مربوط بود و این اصطلاح را ساخت تا با آن یک شرکت خدمات مشاورهای، به نام کانتورا ال تی دی را توصیف کند.
در سال ۲۰۰۸ گیمیفیکیشن در زمینهٔ رسانههای دیجیتال مطرح شد و با انتشار کتاب «چگونگی استفاده از مکانیسمهای بازی» رواج پیدا کرد. در اوایل سال ۲۰۱۱ دتردینگ اولین تعریف علمی از گیمیفیکیشن را ارائه دادند. آنها مطرح کردند که گیمیفیکیشن استفاده از عناصر طراحی بازی برای زمینههای غیربازی میباشد. در همین سال اولین کنفرانس گیمیفیکیشن برگزار شد. گارتنر محبوبیت گیمیفیکیشن را اینگونه تعریف کرد: «بیش از ۵۰% سازمانهایی که فرآیند نوآوری را مدیریت میکنند، این کار را با استفاده از گیمیفیکیشن انجام میدهند!»
در سال ۲۰۱۴ شرکت Badsville برای توسعه فضای گیمیفیکیشن بود ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد که نشان دهنده علاقه و اعتماد عظیم به قابلیت پلتفرم و مفهوم گیمیفیکیشن بود. تا امروز صنعت گیمیفیکیشن رشد چند برابری داشته و در فضای مجازی در قالبی نو و منسجم رواج و کاربردهای متنوعی یافته است و گیمیفیکیشن در زمینههای مختلف مثل محصولات مصرفی، آموزش و یادگیری، رقابت ایده پردازی، دانش شهروندی و بازاریابی به طور موفق اعمال شده است.
اجزای گیمیفیکیشن
میتواند گفت که عناصر بازی، طراحی بازی و درک انگیزه کاربر اجزای اصلی گیمیفیکیشن است.
عناصر بازی رابطی بین بازی و بازیکن است. شناخته شدهترین عناصر بازی که در گیمیفیکیشن استفاده میشود امتیاز، تابلوی امتیازات و مدالها که هر کدام مزایای خاص خود را دارند، است. کاربر باید بتواند از طریق کسب مدال، کسب امتیاز به سطوح بالاتر برود و از طریق اشتراک گذاری وظایف و تبادل ایدهها و ابراز وجود کند.
- امتیاز (point)
کاربر در طول بازی فعالیتهای مختلفی را انجام میدهد که به واسطهی این فعالیتها به آنها امتیاز داده میشود. این کار باعث تشویق کاربران میشود. امتیاز میتوانند کارکردی شبیه به پول داشته باشند و افراد را با انگیزه کنند. زمان طراحی شیوه امتیاز دهی بازی باید به موارد زیادی توجه کرد. طراحی واحدهای امتیازی مختلف (الماس، سکه و …)، تاثیر امتیاز در انگیزه بیرونی و تفاوتش با انگیزه درونی، قابلیت نشان دادن و ندادن امتیازات افراد به دیگران و منطق و شیوه امتیاز دهی از این موارد است. - نشان (Badge)
نشان یا بج دومین عنصر پر تکرار گیمیفیکیشن است. قابل دیدن بودن امتیازات یک کاربر برای دیگران میتواند انگیزهای برای کاربرها باشد. نشان باید حس افتخار به کاربر بدهد یعنی داشتن همهی نشانها به کاربر این حس را بدهد که من تجربه زیادی دارم. خیلی از پلتفرمها از با تحلیل دیتا به کاربران نشان میدهند. به عنوان مثال اینکه شما چندبار پشت سر هم وارد شدهاید یا شما صدمین خرید را انجام دادهاید. - مراحل (levels)
مرحله راحتترین عنصر گیمیفیکیشن است که باید در نظر بگیریم. مرحله خیلی زیاد در ذهن مردم شبیه به نشان است. هر دوی اینها را به نوعی پیشرفت را نشان میدهند و البته باید در نظر داشت که کارکردهای متفاوتی میتوانند داشته باشند. - جدول برندگان (LeaderBoard)
دلیل وجود لیدربورد در بازی یا همان جدول برندگان یا تابلوی امتیازات! این است که افراد را بر اساس عملکردشان امتیاز بندی کنیم و این ردهبندی امتیازی را در معرض دید همه قرار دهیم. البته گاهی شرکتها فقط به فکر بالا بردن ردهبندی بازیکنان هستند تا اینکه بخواهند عملکردی که ما انتظار داریم را بهبود دهند. - ناهار مجانی
شاید این جمله را شنیده باشید که در اقتصاد ناهار مجانی نداریم اما در بازیها ناهار مجانی داریم! ناهار مجانی یعنی پاداشی که بدون تلاش کاربر به او میدهیم. دلیل این کار این است که شما بعد از یک زمان خاص دوباره به بازی برگردید تا آن ناهار مجانی را دوباره دریافت کنید. - Streak
استریک به معنای داشتن یک رکورد خوب است. مثلا ۵۰ روز مداوم بازی موفق و یا ۵۰ روز مداوم یادگیری زبان. اپلیکیشن دولینگو معروفترین اپلیکیشنی است که از این عنصر گیمیفیکیشن استفاده میکند. - شمارش معکوس (Countdowns)
این عنصر برای انجام اقدام مورد نظر توسط کاربر یا مشتری بازه زمانی تعیین میکند تا با انگیزه بیشتری آن را انجام دهند. - نوارهای پیشرفت (Progress Bars):
نوارهای پیشرفت و تکمیل فرایند حس عبور از یک مرحله و رفتن به مرحله بعدی را در کاربران بیدار میکنند و آنها را به تکمیل خرید یا ثبتنام ترغیب میکنند.
هر کدام از این عناصر در یک گیمیفیکیشن میتواند مخرب انگیزه و یا برعکس مشوق باشند. در ساخت و بهبود تمام این عناصر هر چقدر از دیتا و داده استفاده کنیم موفقتر خواهیم بود.
بیشتر بخوانید: کاربرد گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان
کاربردهای گیمیفیکیشن
هر چند گیمیفیکیشن مفهوم نسبتا جدیدی است اما در حوزههای مختلفی وارد شده و برای اهداف متنوعی مورد استفاده قرار گرفته است:
- گیمیفیکیشن در آموزش (Gamification in Education)
بسیاری از مراکز آموزشی از تکنیکهای مختلف گیمیفیکیشن استفاده میکنند و با قرار دادن مهارتآموزان در موقعیتهای واقعی و بهکارگیری عناصر بازی تلاش میکنند فرایند آموزش و ارزشیابی را به شیوه موثرتری پیش ببرند.
یک نمونه قدیمی از گیمیفیکیشن در مدرسهها، کارتهای امتیازی است که دانش آموزان برای تشویق به انجام کاری مانند گرفتن نمره خوب یا انجام تکالیف دریافت میکنند. همه ما نیز در دوران کودکی بارها و بارها این کارتهای امتیاز را گرفتهایم و همین رویکرد به ظاهر ساده ما را تشویق به مطالعه و یادگیری میکرد تا بتوانیم کارتهای امتیاز بیشتری را بگیریم.
بهترین نمونه گیمیفیکیشن در یادگیری، اپلیکیشنهای موبایلی یادگیری زبان مانند «دولینگو» (Duolingo) و «ببل» (Babble) هستند که کاربران در آنها با یادگیری بیشتر امتیاز جمع میکنند و سطح پیشرفت خود را با عناصر بصری مختلف ارزیابی میکنند. نرمافزار آموزش زبان دولینگو از تکنیکهای مختلف گیمیفیکیشن مانند نشان مجازی و سیستم امتیازدهی برای ترغیب بیشتر زبانآموزان استفاده میکند.
- گیمیفیکیشن در تجارت (Gamification in Business)
راه و روش بازی به حوزههای مختلف کسبوکار اجازه میدهد میزان همکاری و مشارکت کارمندان را افزایش دهند. یکی از مثالهای خوب این حوزه استفاده از سیستم امتیازدهی به مدیران فروش است. مثال دیگر تعیین پاداش برای کارمندانی است که وظایف خود را به سطح بالاتری از میزان تعیینشده توسط سازمان میرسانند. کارشناسان منابع انسانی از بازیها و معماهای مختلف برای سنجش و ارزیابی میزان مهارت و توانایی افراد در فرایند جذب و استخدام استفاده میکنند.
- گیمیفیکیشن در سلامت (Gamification in Health)
حوزهی سلامت با استفاده از گیمیفیکیشن دسترسی سرویسها را آسانتر و تاثیرگذارتر و جذابتر میکند. به طور مشخص تغییر عادات روزانه میتواند به پیشگیری بیماریها و اختلالات کمک کند و بعضی از شرکتها با توجه به همین مسئله گیمیفیکیشن ساختند.
افرادی که دچار بیماریهای مزمن هستند باید نسبت به حفظ سلامت خود فعال باشند و مواردی وجود دارد که پزشکان و مراقبین میتوانند انجام دهند. اپلیکیشن Empower با پیشنهادات روزانه به بیماران یادآوری میکند که نیاز دارند هر روز رفتار خود را ضبط کنند و با بازی و بررسیهای ارائه شده و پاداشهایی که برای تغییرات مثبت ارائه میدهد به بیماران کمک میکند در حفظ سلامت خود کنترل بهتری داشته باشند.
اپلیکیشن Mango health هر زمان که بیماران داروهایشان را سر موقع مصرف کنند امتیاز میدهد و اگر بیماران طبق برنامه پیش بروند پاداشهای بزرگتری مثل کارت هدیه ۵ تا ۱۰ دلاری دریافت میکنند. یک نوع دیگر از پاداش شامل کمک مالی به موسسات خیریه است.
- گیمیفیکیشن در بازاریابی و تبلیغات (Gamification in Marketing)
یکی از اصلیترین کاربردهای گیمیفیکیشن در بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کار است. برندها از تکنیکهای مختلف گیمیفیکیش برای سرگرم کردن مخاطبان و افزایش تعامل با آنها و ایجاد جامعهای از مشتریان وفادار استفاده میکنند. «گیمیفیکیشن در بازاریابی» یعنی استفاده از تکنیکهای مختلف بازیسازی در استراتژی بازاریابی محصولات و خدمات با هدف ارتقای جایگاه برند، درگیر و سرگرم کردن مخاطبان و در نهایت فروش بیشتر محصولات و خدمات است. در این روش بازاریابی تجربههای معمول و روزمره مشتریان را که در بسیاری از موارد انجام آنها هیچگونه جذابیتی برای آنها ندارد، با بازی و تکنیکهای مختلف بازی ترکیب میکنیم تا انجام آنها بهشیوهای متفاوت توسط مشتریان انجام شود و علاقهمندی بیشتر آنها را به دنبال داشته باشد.
یک گیمفیکشن موفق میتواند باعث موارد زیر شود:
- جذب مشتری بیشتر: با کمک گرفتن از عناصر بازیها، مخاطبان هدف کسب و کار با محتوای تولیدی آن بیشتر درگیر میشوند و چون توجه بیشتری به آن نشان میدهند، احتمال بیشتری وجود دارد که به «مخاطب راغب» (لید) فعال برند تبدیل شوند.
- درگیر کردن و سرگرم نگه داشتن مشتری با محصول یا خدمت: گیمیفیکیشن کمک میکند محصول یا خدمت کسب و کار جذابیت بیشتری برای مشتریان پیدا کند. حس شرکت کردن در بازی و حل چالش باعث میشود مخاطبان وقت و زمان بیشتری را در وبسایت یا حساب کاربری شبکههای اجتماعی برند شما سپری کنند.
- جمعآوری اطلاعات مشتریان: پیادهسازی بسیاری از تکنیکهای گیمیفیکیشن در بازاریابی مانند پرکردن پرسشنامه یا ثبت نظر در وبسایت برای دریافت امتیاز بعد از دریافت اطلاعات پایه مشتریان صورت میگیرد. برندها با کمک گرفتن از این اطلاعات میتوانند پیامهای تبلیغاتی سفارشیتر و مرتبطتری برای این مشتریان ارسال کنند.
بیشتر بخوانید: انواع باشگاه مشتریان
مزایا و معایب گیمیفیکیشن
مهمترین مزیتهاییفیکیشن را میتوانید در لیست زیر ببینید:
۱. افزایش تعامل کاربران
یکی از مهمترین مزایای گیمیفیکیشن افزایش مشارکت است. گیمیفیکیشن باعث میشود کاربر، مشتری بالقوه یا فعلی، کارمند یا دانش آموز احساس کنترل بیشتری در فرایند داشته باشد. استراتژیهای گیمیفیکیشن کاربر را به کاوش را تشویق میکنند و به آنها اجازه میدهند تصمیم بگیرند که چگونه ادامه دهند. وقتی افراد گزینه هایی برای مشارکت و تعامل دارند، احتمال بیشتری دارد که از کل تجربه لذت ببرند. یکی از دلایلی که در گیمیفیکیشن باعث بهبود تعامل میشود این است که بین افراد رقابت ایجاد میکند و از آنجایی که همه دوست دارند برنده باشند تلاش بیشتری میکنند.
۲. بهبود نرخ تبدیل
مزیت اصلی گیمیفیکیشن افزایش مشارکت است. با مشارکت بهتر، نرخ تبدیل بهبود یافته در دنیای بازاریابی دیجیتال نیز به وجود می آید. هدف قرار دادن محتوای گیمیفیکیشن شده توسط مخاطب به ندرت شبیه بازاریابی است. به همین دلیل احتمال بیشتری دارد که به پیام دعوت به اقدام شما پاسخ دهند. این روزها مردم وقتی آنلاین میشوند تعداد زیادی پست تبلیغاتی را میبینند و در معرض طیف گستردهای از تاکتیکهای بازاریابی قرار میگیرند. گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال، به شما این امکان را میدهد که محصولات یا خدمات را به صورت سرگرم کننده و جذاب تبلیغ کنید. در نتیجه، احتمال بیشتری دارد که علاقه مخاطبان هدف را به دست آورید، سرنخ های بیشتری تولید کنید و آنها را به مشتریان تبدیل کنید.
۳. بهبود حفظ اطلاعات
در کسبوکارها گیمیفیکیشن با لذت بخشتر کردن فرآیندهای یکنواخت و خسته کننده، حفظ اطلاعات را بهبود میبخشد. حفظ بهتر اطلاعات میتواند تجربه کاربر را بهبود بخشد. گیمیفیکیشن با ایجاد یک بازی شبیه به برخی از کارها، تعامل کاربر را افزایش می دهد. در نتیجه، افراد با استفاده بیشتر از محصول اطلاعات بیشتری برای شما ایجاد میکنند.
۴. افزایش وفاداری به برند
افزایش وفاداری یکی از دغدغههای اصلی کسبوکارهاست. محتوای بازیسازی شده انگیزه را افزایش میدهد و مشتریان را درگیر نگه میدارد، که منجر به افزایش وفاداری به برند میشود. همچنین شرکت شما را به عنوان کسبوکاری که به وفاداری مشتریان اهمیت میدهد و قدردانی میکند، تثبیت میکند. وقتی مشتریان میدانند که وفاداری آنها قدردانی میشود، به خرید از شرکت شما یا شرکت در فعالیت هایی که شما ترتیب می دهید ادامه میدهند.
از مهمترین معایب گیمیفیکیشن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. عدم وجود ارتباط استراتژیک
خیلی از کسبوکارها بدون توجه به استراتژی کلی بیزینسشان تصمیم به ساخت گیمیفیکیشن میگیرند. گیمیفیکیشن باید بتواند به راحتی با اهداف و اهداف استراتژیک کلی شما مرتبط باشد. اگر نمیتوانید این ارتباط را ایجاد کنید گیمیفیکیشن کمکی به شما نمیکند.
۲. از دست دادن تاثیر
مانند هر چیز دیگر اگر در استفاده از گیمیفیکیشن زیادهروی شود اولویت کاربرها تغییر میکند و از هدف اصلی شما دور میشوند. در این شرایط ممکن است عادتهای اصلی کاربر هم تغییر کند و معتاد به چیزی شوند که برای شما هزینه دارد.
۳. بازی کم کیفیت فقط ضرر دارد
اگر گیمیفیکیشن شما به روز نباشد و کیفیتی پایین داشته باشد نتنها تاثیر نخواهد داشت بلکه وجه بدی برای شما ایجاد میکند و کاربران نه بازی و نه شما و اهدافتان را جدی نمیگیرند. در این شرایط، دیگر گیمیفیکیشن سرگرم کننده یا رقابتی نیست، بلکه اجباری است.
نمونههای گیمیفیکیشن موفق در ایران و جهان
گیمیفیکیشن در ایران هم توسط کسب و کارهای مختلف به شکلهای مختلفی انجام میشود. در این بخش چند نمونه از گیمیفیکیشن را در باشگاه مشتریان میبینیم.
تپسی – بازی در زمان انتظار
یکی از بهترین نمونههای گیمیفیکیشن در ایران که حتما بسیاری از شما آن را دیده یا در آن شرکت کردهاید، مسابقه ماشینسواری اپلیکیشن تاکسی اینترنتی برند تپسی است. این بازی در زمانی که کاربر لازم است منتظر بماند تا تاکسی برای او پیدا شود، باز میشود و کاربر میتواند در صورت علاقهمندی در آن شرکت کند.
اسنپ – سفر به ناکجا
دومین نمونه موفقیتآمیز استفاده حرفهای از گیمیفیکیشن، کمپین «سفر به ناکجا» سرویس تاکسی اینترنتی اسنپ بود. در این کمپین، کاربران میتوانستند با استفاده از هشتگی به همین نام، برای چند ساعت به یک جای ناشناخته بروند، سوار هلیکوپتر شده، در محلی خارج از شهر یا رستورانی لوکس ناهار بخورند و حتی با یک سلبریتی دیدار کنند. شاید این کار از یک نظر شبیه به یک قرعه کشی ساده به نظر بیاید اما نامشخص بودن مقصد و اتفاقاتی که ممکن بود بیفتند.
ایرانسل – تخممرغ شانسی
شرکت ایرانسل نیز ، در اپلیکیشن موبایل خود به نام «ایرانسل من» بخشی به نام «تکان شگفت انگیز» دارد. این بازی فقط برای یک بار در روز قابل اجراست و در آن کاربر تخم مرغی را مشاهده میکند که میتواند با تکان دادن موبایل خود آن را بشکند و جایزه ببرد.
مک دونالد – Monopoly
مک دونالد با استفاده از بازی محبوب Monopoly، موفق شده مشتریان را هرچه بیشتر به سمت خود بکشاند. روش این گیمیفیکیشن این است که کاربران میتوانند هر از چندگاهی در بعضی رستورانها بسته به غذایی که سفارش دادهاند شانس خود را در یک نوع آنلاین از بازی مونوپولی امتحان کنند و برنده خوراکیهای مختلف یا حتی پول نقد شوند. جوایز به صورت کد یا رمز در اختیار مشتریان قرار گرفته و آنها میتوانند با مراجعه به هر یک از رستورانها، جایزه خود را تحویل بگیرند.
استارباکس – Starbucks Rewards
یکی از بهترین نمونههای گیمیفیکیشن کمپین Starbucks Rewards این برند بود که با استقبال بالای مشتریان و فروش بیشتر محصولات این برند همراه شد. در این کمپین مشتریان با هربار خرید ۲۵ دلار، یک ستاره دریافت دریافت میکردند و با هر ۱۰۰ ستاره میتوانستند قهوه و کروسان رایگان از استارباکس دریافت کنند.
طراحی و پیادهسازی گیمیفیکیشن
همه تکنیکهای گیمیفیکیشن از هر نوعی که باشند، بر اساس دو عامل اساسی چالش و پاداش کار میکنند. بنابراین در هر زمینهای که بتوانید این دو عنصر را بهکار بگیرید، عملا از گیمیفیکیشن استفاده کردهاید. اما این دو عنصر چطور مشتریان را به انجام اقدام موردنظر کسب و کار یا تعامل بیشتر با او ترغیب میکنند؟ افراد از حس رقابت و حل مسئله لذت میبرند و بههمین دلیل است که از شرکت در بازی استقبال میکنند.
ایجاد حس چالش در مشتریان البته تمایل آنها را برای دریافت پاداش بالاتر میبرد بههمین دلیل بسیار مهم است که در بهکارگیری گیمیفیکیشن حتما برای برندگان پاداش مجازی یا واقعی در نظر بگیرید. برای مثال زمانی که از گردونههای شانس در سایت استفاده میکنید، نوعی تکنیک گیمیفیکیشن را بهکار گرفتهاید که پاداش شرکت در آن میتواند کد تخفیف یا عضویت رایگان در باشگاه مشتریان ویژه باشد. فراموش نکنید که اگر مشتریان حس کنند بعد از انجام کار پاداش میگیرند، قطعا زمان بیشتری را به تعامل با بازی (کسب و کار شما) اختصاص میدهند.
به تعبیر دنیل پینک در کتاب ذهن کامل نو، امروز متخصصان گیمیفیکیشن در دنیا آموختهاند که بازی، نه به عنوان بخشی از زندگی، بلکه خود زندگی است. به عبارتی میتوان گفت بازی، لباسی نیست که به زور و زحمت و در قالب نشان و مدال و امتیاز، بر تن یک فعالیت برود. بلکه گیمیفیکیشن زمانی موفق است که از ابتدا بازی را در هستهی طراحی یک فعالیت در نظر بگیرد و در تمام جنبههای آن فعالیت لحاظ کند. به همین علت، طراحان مدل کسب و کار باید بپذیرند که بسیاری از کسب و کارها، میتوانند علاوه بر تامین نیازهای ضروری زندگی، در هستهی خود، دارای هویت بازی باشند و کسب و کار واقعاً در قالب یک بازی و نه بازی واره طراحی و پیاده سازی شود.
نتیجهگیری
استفاده از گیمیفیکیشن در کسبوکار میتواند بهسادگی اعطای کد تخفیف یا نشان مجازی در باشگاه مشتریان باشد و یا میتواند به شکل یک بازی پیچیده و چند مرحلهای باشد اما در هر صورت برای ترغیب کاربر به انجام هدف مورد نظر شما منجر میشود. استفاده از گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ محدود به وبسایت نیست و با کمک گرفتن از شبکههای اجتماعی هم میتوانید دنبالکنندگان برند را بیشتر با آن درگیر و سرگرم کنید.
در فضای پر از تبلیغات این روزها برنده کسی است که با خلاقیت بیشتر ارتباط بهتری با کاربران بسازد. گیمیفیکیشن یکی از این راههاست که بهتر است از آن غافل نشوید.