نمونه گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان: مثال‌هایی از دیجی‌کالا و اسنپ

12
0
گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان

کسب‌وکارهای ایرانی برای بقا و پیشرفت نیازمند ابزارهای نوین و خلاقانه هستند. گیمیفیکیشن، با استفاده از عناصر بازی مانند امتیاز، پاداش و رقابت، تجربه مشتری را جذاب‌تر و به‌یادماندنی‌تر می‌کند و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان را به خود جذب کرده و آنها را به طرفداران وفادار برند تبدیل کنند. در این مقاله به بررسی کاربرد گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان و معرفی نمونه‌های موفق ایرانی می‌پردازیم تا شما را با این روش قدرتمند برای رشد کسب‌وکارتان آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا با دنیای جذاب گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان بیشتر آشنا شوید.


نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن در ایران

  از جمله نمونه‌های موفق گیمیفیکیشن در ایران می‌توان به باشگاه مشتریان دیجی‌کالا و اسنپ فود اشاره کرد. دیجی‌کالا با استفاده از مکانیزم‌هایی مانند امتیاز خرید، جعبه شانس و مسابقات، تجربه خرید را برای مشتریان جذاب‌تر کرده و وفاداری آنها را به برند افزایش داده است. اسنپ فود نیز با استفاده از امتیاز سفارش، کد تخفیف و چالش‌ها، مشتریان را به سفارش بیشتر و استفاده مکرر از خدمات خود تشویق می‌کند. در ادامه به بررسی کامل این دو نمونه موفق می‌پردازیم.


باشگاه مشتریان دیجی‌کالا: کمپین شکار گنج در بلک فرایدی

باشگاه مشتریان دیجی کالا

دیجی‌کالا، یکی از پیشگامان استفاده از گیمیفیکیشن در ایران، با کمپین‌های خلاقانه خود تجربه خرید آنلاین را برای مشتریان جذاب‌تر و به‌یادماندنی‌تر کرده است. یکی از این کمپین‌های موفق، “شکار گنج دیجی‌کالا” در بلک فرایدی بود که با استقبال بسیار خوبی از سوی مشتریان مواجه شد. در این بخش، به بررسی نحوه پیاده‌سازی و تاثیر این کمپین می‌پردازیم.

نحوه پیاده‌سازی کمپین شکار گنج

دیجی‌کالا برای پیاده‌سازی این کمپین، از عناصر بازی مانند کشف، هیجان و پاداش فوری استفاده کرد. مراحل اجرای کمپین به شرح زیر بود:

  1. پنهان کردن کدهای تخفیف: دیجی‌کالا کدهای تخفیف مختلفی را در صفحات مختلف وب‌سایت خود پنهان کرد.
  2. جستجوی مشتریان: مشتریان باید با گشت و گذار در وب‌سایت و بررسی دقیق صفحات، این کدها را پیدا می‌کردند.
  3. استفاده از کد تخفیف: اولین کسی که هر کد را پیدا می‌کرد، می‌توانست از آن برای خرید خود استفاده کند.
  4. عناصر بصری جذاب: برای افزایش هیجان و جذابیت بازی، دیجی‌کالا از عناصر بصری مانند نقشه گنج و صندوقچه گنج استفاده کرد.

مکانیزم‌های گیمیفیکیشن مورد استفاده در دیجی‌کالا

علاوه بر کمپین شکار گنج، دیجی‌کالا از مکانیزم‌های گیمیفیکیشن دیگری نیز در باشگاه مشتریان خود استفاده می‌کند، از جمله:

  • امتیاز خرید: مشتریان به ازای هر خرید از دیجی‌کالا، امتیاز دریافت می‌کنند که می‌توانند از آن برای دریافت تخفیف یا شرکت در مسابقات استفاده کنند.
  • جعبه شانس: جعبه شانس به مشتریان این فرصت را می‌دهد تا با باز کردن آن، جوایز متنوعی مانند کد تخفیف، هدیه و امتیاز دریافت کنند.
  • مسابقات: دیجی‌کالا به طور مرتب مسابقات مختلفی برگزار می‌کند که در آن مشتریان می‌توانند با جمع‌آوری امتیاز یا انجام فعالیت‌های خاص، در قرعه‌کشی جوایز ارزشمند شرکت کنند.

تاثیر گیمیفیکیشن بر افزایش فروش و وفاداری مشتریان دیجی‌کالا

استفاده از گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان دیجی‌کالا تاثیرات مثبتی بر افزایش فروش و وفاداری مشتریان داشته است، از جمله:

  • افزایش ترافیک وب‌سایت: کمپین‌هایی مانند شکار گنج باعث افزایش قابل توجه ترافیک وب‌سایت دیجی‌کالا می‌شوند.
  • افزایش تعامل مشتریان: مکانیزم‌های گیمیفیکیشن مشتریان را به تعامل بیشتر با وب‌سایت و برند تشویق می‌کنند.
  • افزایش فروش: با ارائه کدهای تخفیف و پاداش‌های جذاب، مشتریان به خرید بیشتر ترغیب می‌شوند.
  • افزایش وفاداری: تجربه‌های مثبت و به‌یادماندنی ایجاد شده توسط گیمیفیکیشن، وفاداری مشتریان به برند دیجی‌کالا را افزایش می‌دهد.

به طور کلی، دیجی‌کالا با استفاده خلاقانه از گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان خود، موفق شده است ارتباط موثرتری با مشتریان برقرار کند و تجربه خرید آنلاین را برای آنها لذت‌بخش‌تر و پاداش‌دهنده‌تر کند.

اسنپ فود به عنوان یکی از پیشروان بازار سفارش آنلاین غذا در ایران، به خوبی از قدرت گیمیفیکیشن برای تعامل با کاربران و افزایش وفاداری آنها بهره می‌برد. باشگاه مشتریان اسنپ فود با استفاده از مکانیزم‌های جذاب و خلاقانه، کاربران را به سفارش بیشتر، امتحان رستوران‌های جدید و در نهایت تبدیل شدن به مشتریان وفادار تشویق می‌کند.


بیشتر بخوانید: نمونه‌های موفق باشگاه مشتریان


باشگاه مشتریان اسنپ فود: کمپین جایزه بگیر، خوشمزه بخور

باشگاه مشتریان اسنپ فود

یکی از کمپین‌های موفق گیمیفیکیشن اسنپ فود، کمپین “جایزه بگیر، خوشمزه بخور” بود که با هدف افزایش سفارشات در ساعات کم‌ترافیک و معرفی رستوران‌های جدید به کاربران برگزار شد.

نحوه پیاده‌سازی کمپین:

  • در این کمپین، کاربران با سفارش از رستوران‌های مشارکت‌کننده در ساعات مشخص شده، شانس برنده شدن جوایز نقدی، کدهای تخفیف و غذاهای رایگان را داشتند.
  • برای افزایش هیجان و جذابیت، اسنپ فود از یک چرخ شانس مجازی استفاده کرد که کاربران پس از ثبت سفارش می‌توانستند آن را بچرخانند و جایزه خود را دریافت کنند.
  • همچنین، اسنپ فود با ارسال اعلان به کاربران و نمایش بنرهای تبلیغاتی در برنامه، آنها را از این کمپین مطلع کرد.

نتایج:

  • افزایش قابل توجه سفارشات در ساعات کم‌ترافیک
  • افزایش آشنایی کاربران با رستوران‌های جدید
  • افزایش تعامل کاربران با برنامه اسنپ فود
  • ایجاد یک تجربه مثبت و هیجان‌انگیز برای کاربران

مکانیزم‌های گیمیفیکیشن مورد استفاده در اسنپ فود

علاوه بر کمپین “جایزه بگیر، خوشمزه بخور”، اسنپ فود از مکانیزم‌های گیمیفیکیشن دیگری نیز در باشگاه مشتریان خود استفاده می‌کند، از جمله:

  • امتیاز سفارش: کاربران به ازای هر سفارش از اسنپ فود، امتیاز دریافت می‌کنند که می‌توانند از آن برای دریافت تخفیف یا شرکت در چالش‌ها استفاده کنند.
  • سطوح کاربری: کاربران بر اساس میزان فعالیت و امتیازات خود، در سطوح مختلفی قرار می‌گیرند و با ارتقاء سطح، به پاداش‌ها و مزایای بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند.
  • کدهای تخفیف: اسنپ فود به طور مرتب کدهای تخفیف مختلفی به کاربران خود ارائه می‌دهد.
  • چالش‌ها: اسنپ فود چالش‌های مختلفی برای کاربران خود طراحی می‌کند، مانند سفارش از رستوران‌های خاص یا در ساعات مشخص.

تاثیر گیمیفیکیشن بر افزایش سفارشات و جذب مشتریان جدید اسنپ فود

استفاده از گیمیفیکیشن در اسنپ فود تاثیرات مثبتی بر افزایش سفارشات و جذب مشتریان جدید داشته است، از جمله:

  • افزایش تعداد سفارشات: با ارائه پاداش و تخفیف، کاربران به سفارش بیشتر ترغیب می‌شوند.
  • جذب مشتریان جدید: با برگزاری کمپین‌های جذاب و ارائه پاداش به کاربران جدید، اسنپ فود موفق به جذب مشتریان جدید شده است.
  • افزایش وفاداری مشتریان: با ایجاد تجربه‌های مثبت و پاداش‌دهنده، کاربران به اسنپ فود وفادارتر می‌شوند.
  • افزایش آگاهی از برند: کمپین‌های گیمیفیکیشن به افزایش آگاهی از برند اسنپ فود و خدمات آن کمک می‌کنند.

در کل، اسنپ فود با استفاده موثر از گیمیفیکیشن در باشگاه مشتریان خود، موفق شده است تعامل کاربران را افزایش دهد، سفارشات را بیشتر کند و مشتریان جدید جذب کند.


نتیجه‌گیری و چشم‌انداز آینده گیمیفیکیشن در ایران

کسب‌وکارهای ایرانی با درک اهمیت تعامل با مشتریان و ایجاد تجربه‌های منحصر به فرد، به دنبال پیاده‌سازی گیمیفیکیشن در استراتژی‌های بازاریابی خود هستند.

اهمیت گیمیفیکیشن در رشد کسب‌وکارها و افزایش تعامل با مشتریان

گیمیفیکیشن می‌تواند به کسب‌وکارها در رسیدن به اهداف مختلف کمک کند، از جمله:

  • افزایش آگاهی از برند: با ایجاد تجربه‌های جذاب و به‌یادماندنی، گیمیفیکیشن می‌تواند به افزایش آگاهی از برند و خدمات کمک کند.
  • افزایش تعامل مشتریان: مکانیزم‌های گیمیفیکیشن مانند امتیازدهی، پاداش و رقابت، مشتریان را به تعامل بیشتر با برند تشویق می‌کنند.
  • افزایش فروش: با ارائه تخفیف و پاداش به مشتریان فعال، گیمیفیکیشن می‌تواند به افزایش فروش کمک کند.
  • افزایش وفاداری مشتریان: تجربه‌های مثبت و پاداش‌دهنده ایجاد شده توسط گیمیفیکیشن، وفاداری مشتریان به برند را افزایش می‌دهد.

چالش‌ها و فرصت‌های گیمیفیکیشن در ایران

با وجود مزایای فراوان گیمیفیکیشن، پیاده‌سازی آن در ایران با چالش‌هایی نیز همراه است:

  • فقدان آگاهی و دانش کافی: بسیاری از کسب‌وکارها هنوز با مفهوم گیمیفیکیشن و نحوه پیاده‌سازی آن آشنایی کافی ندارند.
  • محدودیت‌های فناوری: در برخی موارد، محدودیت‌های فناوری می‌تواند مانع از پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه گیمیفیکیشن شود.
  • مقاومت در برابر تغییر: برخی از کسب‌وکارها در برابر استفاده از روش‌های جدید مانند گیمیفیکیشن مقاومت می‌کنند.

با این حال، گیمیفیکیشن در ایران فرصت‌های زیادی نیز برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است:

  • بازار بزرگ و رو به رشد: با توجه به جمعیت جوان و نفوذ بالای اینترنت در ایران، بازار گیمیفیکیشن در کشور بسیار بزرگ و رو به رشد است.
  • افزایش رقابت: رقابت فزاینده در بازار ایران، کسب‌وکارها را به دنبال روش‌های جدید برای جذب و نگهداری مشتریان می‌کشاند و گیمیفیکیشن می‌تواند یک مزیت رقابتی برای آنها باشد.

پیش‌بینی روندهای آینده گیمیفیکیشن در ایران

با توجه به روندهای جهانی و شرایط خاص بازار ایران، می‌توان روندهای زیر را برای آینده گیمیفیکیشن در کشور پیش‌بینی کرد:

  • شخصی‌سازی بیشتر: با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تجربه گیمیفیکیشن برای هر مشتری به صورت شخصی‌سازی شده ارائه خواهد شد.
  • واقعیت افزوده و واقعیت مجازی: این فناوری‌ها می‌توانند تجربه گیمیفیکیشن را جذاب‌تر و فراگیرتر کنند.
  • ادغام با رسانه‌های اجتماعی: گیمیفیکیشن می‌تواند با رسانه‌های اجتماعی ادغام شود تا به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و رقابت بین مشتریان کمک کند.
  • استفاده از گیمیفیکیشن در حوزه‌های جدید: انتظار می‌رود که گیمیفیکیشن در حوزه‌های جدیدی مانند آموزش، بهداشت و درمان و خدمات دولتی نیز کاربرد پیدا کند.

در نهایت، گیمیفیکیشن یک ابزار قدرتمند برای کسب‌وکارهای ایرانی است که می‌تواند به آنها در جذب، نگهداری و افزایش وفاداری مشتریان کمک کند. با توجه به روندهای آینده، انتظار می‌رود که گیمیفیکیشن در سال‌های آینده به یک بخش جدایی‌ناپذیر از استراتژی‌های بازاریابی در ایران تبدیل شود.

زهرا طالبی
نوشته شده توسط

زهرا طالبی

من زهرا طالبی هستم، متخصص سئو و عاشق دنیای دیجیتال!

در حال حاضر در شرکت وین کوین مشغول به فعالیت هستم و تمام تلاشم رو می‌کنم تا محتوایی کاربردی و مفید برای کاربران عزیز تولید کنم. هدفم اینه که بتونم به شما در رسیدن به اهدافتون توی دنیای آنلاین کمک کنم.

قبلا افتخار همکاری با شرکت‌های دکترساینا و باسلام رو داشتم و تجربیات خیلی خوبی از این همکاری‌ها به دست آوردم.

فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه قم هستم و همیشه در حال یادگیری و به‌روز کردن دانش خودم در حوزه سئو هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *